Od kwietnia wrasta wydajność paneli PV
Przygotowane przez Caldoris Polska Sp. z o.o. analizy działalności instalacji fotowoltaicznych pokazują, że od kwietnia moc generowana przez panele PV wzrasta trzykrotnie w porównaniu z miesiącami zimowymi. Cykl najwyższej ich efektywności trwa do października. Wpływ na to ma nie tylko dłuższy okres promieniowania słonecznego w ciągu doby, ale również przestawienie na czas letni. Dzięki tej zmianie moment największej efektywności systemów fotowoltaicznych lepiej pokrywa się z rytmem dnia. Sprawia to, że prąd generowany przez instalację PV jest w znacznej części konsumowany na bieżące potrzeby, co istotnie zmniejsza konieczność pobierania energii elektrycznej z sieci.
– Montaż i uruchomienie instalacji PV wiosną pozwala od samego początku uzyskać maksymalną wydajność systemu i w związku z tym wygenerować największe oszczędności. Warunki pogodowe panujące do wczesnej jesieni dają gwarancję optymalnego wykorzystania prądu wytwarzanego przez panele fotowoltaiczne. Występujące wiosną anomalia ani letnie załamania aury nie mają większego wpływu na efektywność systemu fotowoltaicznego w skali roku, najważniejsza jest długość dnia. Dlatego, wbrew niektórym opiniom, inwestycja w panele PV w Polsce jest opłacalna – zauważa Piotr Czajkowski, Prezes Zarządu Caldoris Polska.
Jakie firmy powinny zainteresować się fotowoltaiką?
Głównym celem firm decydujących się na uruchomienie instalacji PV jest uzyskanie częściowej niezależności energetycznej oraz obniżenie bieżących kosztów prowadzenia działalności. W związku z tym, aby mieć pewność, że inwestycja przyniesie spodziewane korzyści warto zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników. Są nimi rodzaj i ilość wykorzystywanych w codziennej działalności urządzeń elektrycznych, jak również pora prowadzenia działalności. Nad instalacją PV powinni szczególnie zastanowić się przedsiębiorcy, dla których nadchodzące miesiące będą wiązały się ze wzrostem kosztów za energię elektryczną.
– To między innymi przedstawiciele branży przetwórstwa spożywczego, właściciele sklepów i hurtowni czy zarządcy kompleksów usługowych oraz hoteli. Są to firmy, których szczyt zużycia energii pokrywa się z czasem największej efektywności systemów fotowoltaicznych. Ponadto istotnym elementem wyposażenia należących do nich obiektów są różnego rodzaju systemy chłodzenia oraz klimatyzacji. Należy pamiętać, że wytworzenie chłodu jest jednym z najbardziej energochłonnych procesów, generującym duże zużycie prądu – dodaje Piotr Czajkowski z Caldoris Polska.
Wydawać by się mogło, że wraz ze wzrostem ilości wykorzystywanych urządzeń oraz wielkością firmy opłacalność inwestycji powinna wzrastać geometrycznie. Nie zawsze jednak musi tak być. Duże przedsiębiorstwa o znacznych potrzebach energetycznych korzystają z niższych stawek za energię elektryczną w porównaniu np. z przedstawicielami sektora MSP. Dlatego najważniejszym elementem projektu jest odpowiednie dopasowanie parametrów instalacji do potrzeb przedsiębiorstwa.